Boli mnie ząb

Jacek Wielgos
Autor: Jacek Wielgos
02.08.2022

Silny ból zęba to nieprzyjemna dolegliwość, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Próchnica, neuralgia nerwu trójdzielnego, paradontoza czy wady ortodontyczne – źródła bolesnych odczuć mogą być różne, lecz w jednakowy sposób utrudniają codzienne funkcjonowanie. Kiedy odczuwamy ból zęba, należy jak najprędzej udać się do dentysty, w przeciwnym wypadku może dojść do rozwoju poważnych problemów z jamą ustną.

Próchnica najczęstszą przyczyną bólu zęba

Ból zębów najczęściej ma swoje źródło w próchnicy. To bakteryjna choroba atakująca szkliwo oraz prowadząca do jego uszkodzeń. Z czasem przenika ona w coraz głębsze tkanki i zaczyna powodować ich stan zapalny, będący głównym winowajcą przeszywającego bólu. Zmiany próchnicze usuwa się w gabinecie dentystycznym – stomatolog używa do tego specjalnych wierteł oraz oczyszcza koronę zęba, odbudowując powstały ubytek światłoutwardzalnym wypełnieniem.

Bardziej rozwinięta próchnica powoduje stan zapalny miazgi wypełniającej ząb – tkanka ta jest silnie unerwiona i odpowiada za dostarczanie mu niezbędnych składników odżywczych. Zapalenie miazgi wiąże się z koniecznością przeprowadzenia leczenia kanałowego, polegającego na jej usunięciu, a następnie wypełnieniu korony i kanałów korzeniowych gutaperką, czyli materiałem bazującym na naturalnym kauczuku. W ten sposób ząb zostaje zabezpieczony przed ponownym rozwojem bakterii, może też zachować swój anatomiczny kształt.

Urazy mechaniczne

Ból zębów może także wynikać z mechanicznego uszkodzenia szkliwa. Unerwione tkanki zostają odkryte oraz są znacznie bardziej podatne na różnego rodzaju podrażnienia. W takiej sytuacji oczywiście należy czym prędzej skierować się do gabinetu stomatologicznego. Tam ekspert odbuduje ubytek za pomocą nowoczesnych materiałów, które będą dobrze imitowały naturalne tkanki zębów i będą wykazywały zadowalającą estetykę. W przypadku bardziej skomplikowanych urazów lub złamań konieczne może być zastosowanie uzupełnień inlay/onlay lub wkładów koronowo-korzeniowych z koroną protetyczną, lecz stosuje się je przeważnie przy bardzo poważnych uszkodzeniach.

Nadwrażliwość zębów

Nie tylko uszkodzenia lub zapalenia miazgi mogą odpowiadać za ból zęba. Częstą przyczynę stanowi także nadwrażliwość zębów, która wymaga dogłębnej diagnostyki. Dlaczego tak jest? Za dolegliwość może odpowiadać wiele czynników – starte szkliwo, choroby przyzębia (dziąseł) czy przeprowadzone wybielanie uzębienia (w pewnych przypadkach, zaraz po zabiegu). Nadwrażliwość objawia się silnym bólem podczas spożywania zimnych lub gorących posiłków bądź napojów.

Leczenie nadwrażliwości polega zazwyczaj na użyciu leków. Najprostszy z nich polega na zastosowania przez dentystę środka desensytyzującego, czyli znoszącego nadwrażliwość. Głównym celem zabiegu jest izolacja odsłoniętej zębiny od czynników zewnętrznych, co zapobiega bolesnym odczuciom. W wielu przypadkach wystarczy także zmiana pasty do zębów lub szczoteczki.

Oczywiście w sytuacji, kiedy nadwrażliwość wynika z chorób przyzębia, należy przeprowadzić leczenie periodontologiczne. Najczęściej polega ono na pokryciu recesji dziąsłowej, czyli przemieszczeniu tkanek miękkich z innego miejsca jamy ustnej w taki sposób, aby pokryć odsłonięte szyjki uzębienia. Zabieg przebiega bezboleśnie, gdyż w jego trakcie używane są wysokiej jakości znieczulenia miejscowe.

Co możesz teraz zrobić?

W moim gabinecie przeprowadzam holistyczne leczenie stomatologiczne z różnych dziedzin. Dzięki temu można skutecznie określić źródło problemu oraz wdrożyć skuteczne środki zapobiegawcze, które nie tylko doraźnie usunie ból uzębienia, ale też wyeliminuje poważne problemy, będące potencjalnym zagrożeniem dla funkcjonalności jamy ustnej. Jeśli boli Cię ząb, nie zwlekaj, umów się na wizytę! Możesz to zrobić wypełniając formularz albo dzwoniąc pod numer +48 695 413 575