Co to jest szablon implantologiczny?

09.04.2024

Stały rozwój technologii wykorzystywanej we współczesnej stomatologii pozwala na coraz to nowsze i bardziej precyzyjne metody odbudowy utraconych zębów, których kluczem do sukcesu jest odpowiednie umiejscowienie implantu w łuku zębowym. Wykorzystanie szablonu implantologicznego w procesie odbudowy wybrakowanego uzębienia to rozwiązanie, które w pewnym stopniu zrewolucjonizowało cały proces, gwarantując tym samym precyzję oraz jakość wykonania.

Czym jest szablon implantologiczny?

Zastosowanie szablonu chirurgicznego pozwala precyzyjnie ustalić miejsce wszczepienia implantu bez konieczności nacinania dziąsła skalpelem. Stomatolog wykorzystuje do tego możliwości tomografii komputerowej oraz drukarki 3D.

Szablony chirurgiczne w leczeniu implantologicznym umożliwiają wszczepienie implantu w ciągu kilkunastu minut bez nadmiernych cięć chirurgicznych, jak w przypadku tradycyjnego zabiegu implantologicznego (oczywiście czas całego zabiegu może się różnić w zależności od indywidualnych predyspozycji Pacjenta).

Dlaczego stosuje się szablony implantologiczne?

Wykorzystanie szablonu implantologicznego jest kluczem do dokładnego planowania i wyznaczania pozycji implantów przed rozpoczęciem zabiegu. Szablon chirurgiczny 3D pozwala na precyzyjne umieszczenie implantu względem otaczających zębów oraz maksymalne wykorzystanie istniejących warunków kostnych Pacjenta.

Jak przebiega zabieg wszczepienia z użyciem szablonu?

W początkowej fazie leczenia implantologicznego przy pomocy szablonu chirurgicznego istotna jest konsultacja, mająca na celu precyzyjne zaplanowanie całego procesu.

Pierwszą wizytę kończy pobranie wycisku, będącego podstawą do wykonania szablonu 3D na komputerze i wydrukowania go w drukarce 3D. Podczas drugiej wizyty zazwyczaj następuje zabieg wszczepienia implantu, w trakcie którego lekarz wykorzystuje wcześniej przygotowany szablon do wykonania nawiertów pod implanty.

Osoby obawiające się leczenia implantologicznego uspokajamy – zabieg dzięki zastosowaniu znieczulenia jest bezbolesny, a wykorzystanie szablonu chirurgicznego w leczeniu implantologicznym eliminuje konieczność zakładania szwów.

Zalety stosowania szablonów implantologicznych

Wszczepienie implantu przy pomocy szablonu chirurgicznego niesie ze sobą szereg korzyści zarówno dla samego procesu leczenia, jak i jamy ustnej Pacjenta, wśród których możemy wyróżnić:

Jak szablon implantologiczny ułatwia leczenie implantologiczne?

Szablony implantologiczne ułatwiają przeprowadzenie nawet najbardziej skomplikowanych zabiegów, gdyż umożliwiają precyzyjne zaplanowanie pozycji implantów. Przykłady z praktyki pokazują, że użycie szablonów znacząco poprawia komfort Pacjenta, skraca czas rekonwalescencji i zwiększa ogólną satysfakcję z przeprowadzonego leczenia.

Szablony implantologiczne stanowią rewolucję w implantologii, oferując nieporównywalną precyzję i bezpieczeństwo. Ich zastosowanie jest istotą sukcesów zabiegów implantologicznych, a dzięki ciągłemu postępowi w dziedzinie stomatologii, stają się coraz bardziej dostępnym i wykorzystywanym w praktyce klinicznej rozwiązaniem na całym świecie.